أبناء مصر
السبت 27 يونيو 2026 مـ 09:55 مـ 11 محرّم 1448 هـ
حزب أبناء مصر
رئيس الحزب م. مدحت حسنين بركات
سفارة الهند تحتفل باليوم العالمي الثاني عشر لليوجا 2026 عند جوهرة مصر الخالدة أهرامات الجيزة اللاعب المصري الإيطالي طه أبو المكارم ينافس على بطاقة التأهل لكأس العالم في برجامو متمسكًا باللعب باسم مصر مصر تجدد دعمها للبنان.. لا مساس بالسيادة وانسحاب إسرائيل الكامل ضرورة ثورة رقمية في قلب الآثار.. بوابات ذكية بسقارة وماكينات حجز فورية لتوت عنخ آمون ورمسيس رئيس الوزراء يستعرض حصاد قافلة طبية شاملة نظمتها اللجنة الطبية العليا والاستغاثات بكفر الشيخ مدحت بركات يستقبل الشيخ كامل مطر في لقاء ودي حاشد بمنشية القناطر بحضور قيادات القبائل والعائلات المصرية لقاء ودي حاشد بمنشية القناطر يجمع الشيخ كامل مطر بقيادات القبائل والعائلات المصرية بحضور محافظ القاهرة.. حسن بيومي وعبدالله بيومي يهنئان مبارك عبدالرحمن وهدير أسامة بمناسبة حفل زفافهما إيمان أبو طالب تتألق في حفل زفاف ابنة شقيق عماد زيادة وتتصدر حديث السوشيال ميديا «ممر شرفي من حفظة القرآن».. استقبال أسطوري للحاجة وفاء بعد عودتها من الحج سالم الجازولي يهنئ الرئيس السيسي والشعب المصري والأمتين العربية والإسلامية بعيد الأضحى المبارك بالعلم المصري.. طه أبو المكارم يحسم مواجهته الـ 66 في مسيرته بالتعادل أمام بطل إيران

مدحت بركات يكتب: تقسيم الدوائر.. أساس العدالة الانتخابية

المقال (رقم 3)

✍️ مدحت بركات

رئيس حزب أبناء مصر

الانتخابات لا تبدأ يوم التصويت فقط، بل تبدأ قبل ذلك بكثير، وأهم خطوة فيها هي تقسيم الدوائر الانتخابية.

تقسيم الدوائر هو اللي يحدد:

• وزن صوت المواطن

• فرص المنافسة بين المرشحين

• وشعور الناس بالعدالة أو العكس

ليه تقسيم الدوائر مهم؟

لأن أي خلل في التقسيم:

• يخلق إحساس بعدم التكافؤ

• يفتح باب للطعن والنزاع

• ويؤثر على ثقة المواطن في العملية كلها

لكن لما يكون التقسيم عادل وواضح:

• المنافسة تبقى أنضف

• الطعون تقل

• والمشاركة تزيد

يعني إيه تقسيم عادل؟

تقسيم عادل يعني:

• عدد متقارب للناخبين بين الدوائر

• مناطق متجاورة ومتقاربة اجتماعيًا

• تمثيل حقيقي يعكس الواقع السكاني

مش معناه إن كل الدوائر تبقى متساوية 100%،

لكن يكون في عدالة منطقية يشعر بها المواطن.

الدنيا بتتغير… والتقسيم لازم يتراجع

في مدن جديدة اتعملت،

وفي مناطق زاد عدد سكانها،

ومناطق تانية قلت.

علشان كده،

مراجعة تقسيم الدوائر من وقت للتاني

حاجة طبيعية ومطلوبة،

ومش معناها تشكيك ولا اعتراض.

مش نقد… ده تنظيم

الحديث عن تقسيم الدوائر:

• مش هجوم على الدولة

• ولا تشكيك في نزاهة الانتخابات

لكنه دعوة:

• لانتخابات أهدى

• واستقرار سياسي أكبر

• ومشاركة أوسع

الخلاصة

تقسيم الدوائر العادل

هو الأساس لأي عملية انتخابية مستقرة.

ومن غير عدالة في التقسيم،

هيفضل الجدل موجود،

لكن مع تقسيم واضح ومنضبط،

الانتخابات تمشي بهدوء وثقة.

وده جزء أساسي من الحوار الوطني الانتخابي

اللي محتاجينه في المرحلة دي.


موضوعات متعلقة